niedziela, 19 maja 2013

Tarta z grillowanym bakłażanem, wędzonym cheddarem i czarnymi oliwkami


Hmm.. naszło mnie na tartę. No dobra, zostałam zainspirowana - czyli zachęcona do przygotowania właśnie jej dla kolegi, oczywiście przez kolegę - takie tam "chcę tartę" ;). Upiekł mi się ładnie spód, kompletnie nie mogłam się zdecydować czym ją nadziać - tyle wspaniałych warzyw dookoła: lato w sercu, za oknem i w lodówce! Jedno było pewne: na wytrawnie! Polazłam więc do mojego sklepiku i padło na bakłażana. Do tego wędzony cheddar, czarne oliwki.. Dobre to!



Składniki (4-6 porcji):
na spód:
- 300g mąki zwykłej pszennej
- 1 jajko
- 150g dobrej jakości zimnego masła
- 3 łyżki zimnej wody
- odrobina masła i bułki tartej do wysypania formy do pieczenia 

nadzienie:
- 1 mały bakłażan
- szklanka czarnych oliwek bez pestek pokrojonych w miniplasterki
- zielona cebulka posiekana
- 100g wędzonego sera cheddar w cząsteczkach (albo pokrojony w kostkę)
- 3 jajka
- 100ml śmietany 16%
- oliwa do grillowania bakłażana
- 1 papryczka chilli 
- kilka gałązek świeżego oregano 
- przyprawy: sól, pieprz

Przygotowanie: 
Bakłażana pokroić w półplastry, ponacinać widelcem, posypać solą i odstawić na 10min - w ten sposób pozbywa się goryczki właściwej bakłażanowi. 
W tym czasie przygotować ciasto: zagnieść składniki na spód, schować do lodówki na 15 min w najchłodniejsze miejsce. Wysmarować formę do tarty masłem, obsypać bułką tartą. Rozwałkować ciasto kruche i przełożyć do formy. Nakłuć widelcem i piec ok 20-30 min w 180st. - ciasto gotowe jest suche i zwarte.
Nadzienie: rozgrzać patelnie grillową, posmarować delikatnie oliwą i obsmażyć z dwóch stron bakłażana na złoty kolor. Puści sok, będzie pięknie i charakterystycznie pachnieć. Jajka, śmietanę wymieszać dokładnie. Dodać pokruszony ser cheddar (odrobinę zostawić na wierzch), posiekaną cebulkę zieloną, posiekaną paprykę chili (usunąć nasiona, chyba że lubicie megaostrrrro!) przyprawy, oliwki. Wymieszać delikatnie, ale dokładnie łyżką i wylać na upieczony spód. Poukładać półplastry grillowanego bakłażana, powtykać listki oregano, posypać wierzch cheddarem. Zapiekać ok 25min w 180st + 5min na górnej grzałce (ja musiałam lekko przypiec wierch tarty). Serwować z sałatą albo solo :)

Smacznego!

Czas: ok 1h
Przygotowanie: średni poziom trudności
Dostępność składników: bakłażana można zastąpić grillowanymi pieczarkami albo podgotowanymi w osolonej wodzie brokułami. Więcej pomysłów na tarty tutaj.




1 komentarz: