poniedziałek, 2 stycznia 2012

Gnocchi alla polacca, czyli całkiem inne niż bolognese lub ze szpinakiem ;)


Włoskie kluski gnocchi robi się z ziemniaków ugotowanych (najlepiej w łupinkach) i zmiażdżonych (przeciśniętych przez praskę). Jeszcze kiedy ziemniaki są ciepłe dodaje się do nich pozostałe składniki i wyrabia ciasto. Kluski są proste w przygotowaniu, przypominają nasze kopytka i są tak samo pyszne. PRZEPADAM ZA NIMI. Moja ulubione gnocchi to takie z cukrem i masełkiem.Swojego czasu udało mi się nawet namówić kilku Włochów do spróbowania gnocchi "alla polacca", nie zostałam oskarżona o profanację, czyli jest dobrze :)
Bardzo smaczne gnocchi są także ze szpinakiem przygotowanym według załączonych już przepisów na szpinak obiadowy (kliknij) lub szpinak-dodatek do makaronu/gnocchi (kliknij). Typowy i przepyszny dodatek do gnocchi to pesto genovese (obie wersje tutaj).
Gnocchi nie są trudne w przygotowaniu, ale ciasto należy wyrobić bardzo dokładnie - inaczej powstaną grudki, a takie gnocchi są niedobre.

Składniki:
- 1 kg ziemniaków
- 50g masła
- pełna szklanka mąki pszennej
- jajko
- sól

Przygotowanie:
Obrać ziemniaki ugotować, odcedzić, przecisnąć przez praskę, zemleć w maszynce czy jakoś inaczej doprowadzić je do miazgi. Masło roztopić w rondelku. Ziemniaki wymieszać z mąką, masłem i jajkiem. Konsystencja ciasta powinna być zwarta, a jednocześnie "mączna". Masę wyrobić na stolnicy, uformować z niej wałki i ciąć na drobne kluski (ok 2cm). Charakterystyczny wzorek na kluseczkach uzyska się odciskając na każdej widelec. Gnocchi gotuje się jak pierogi i uszka - partiami w osolonej wodzie. Gotowe są gdy wypłyną na powierzchnię wody.
Podawać z w/w sosami lub masłem i cukrem. Te są moje ulubione ;)

Czas: ok 3o min
Przygotowanie: proste
Dostępność składników: łatwa



3 komentarze: