czwartek, 10 stycznia 2013

Deser z kremem mascarpone i kokosem


Ostatnio często wykorzystuję w kuchni mascarpone. Jego kremowa konsystencja wynika z zawartości tłuszczu (pond 80% w suchej masie) oraz z faktu, że jest wyrabiany ze śmietanki, a nie bezpośrednio z mleka. Dodaję go do kremów tortowych, przekładam nim ciasta i desery "bez pieczenia", a czasem dodaję do sosów wytrawnych. Jego lekko maślany smak przypadł mi do gustu dawno temu we Włoszech, ale stosunkowo od niedawna jest on możliwy do zakupienia prawie wszędzie i w moim miejscu zamieszkania.
Do przygotowania tego zaimprowizowanego na prędce deseru wykorzystałam pozostałości ciemnego biszkopta z tego przepisu, ale podstawą może być także dowolne ciasto czekoladowe, typu brownie albo też kupne biszkopty jak do tiramisu, które było moją inspiracją.
Krem można wykorzystać także do naleśników i udekorować je np owocami.

Składniki (na 4 porcje):
- ok 200g gotowego ciasta biszkoptowego lub biszkopty języczki
- 400g sera mascarpone prosto z lodówki
- 3 łyżki cukru
- 180ml śmietanki  30% albo 36%, również prosto z lodówki
- 4 łyżki kokosu
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (ja miałam przyprawę waniliową w młynku)
- 8 łyżek alkoholu (rumu, amaretto, likieru czekoladowego, śmietankowego etc) lub mocnego espresso

Przygotowanie:
Ubić śmietanę na sztywno. Mascarpone wymieszać z cukrem, kokosem i wanilią i przełożyć do śmietany. Całość delikatnie wymieszać.
Ciasto lub biszkopty połamane na kawałki poukładać na dnie naczyń, w których podany zostanie deser - płytkie szklanki albo kubeczki, miseczki z płaskim dnem (np kokilki) etc. Można także przygotować deser jako całość i pokroić na porcje. Biszkopty polać alkoholem. Wyłożyć krem mascarpone, posypać delikatnie wiórkami kokosa. Ja zmieliłam także odrobinę wanilii na wierzch. Deser schłodzić chwilę w lodówce.

Czas: 10min
Przygotowanie: bardzo proste
Dostępność składników: można wykorzystać pozostałości ciemnego biszkopta z tego przepisu, ale podstawą może być także dowolne ciasto czekoladowe, typu brownie albo też kupne biszkopty jak do tiramisu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz